tisdag 20 april 2010

En haltande session i Strasbourg - inga voteringar och slut på onsdag

Sned geografisk fördelning
Efter närmare 24 timmars resande inklusive övernattning i Flensburg vid dansk/tyska gränsen ankom jag igår eftermiddag till Strasbourg.

Såvitt jag kan se är närvaron riktigt hygglig. Däremot är den geografiska fördelningen sned. Ledamöterna boende längst bort från Strasbourg har inte kunnat ta sig hit. Få av mina svenska kolleger har jag sett. Dock är hela Fp-gruppen på plats.
Min finska vän från det svenska folkpartiet tillhör en av hjältarna, Carl Haglund. Han tog sin bil och körde själv hela vägen ända från Helsingfors via Polen till Strasbourg. I sanning en bedrift!

Men större är givetvis problemen för alla de européer på skilda kontinenter som inte vet vare sig ut eller in om hur de skall ta sig hem.

Häftig debatt om EU:s roll
Under förmiddagen i Strasbourg var det en hetsig debatt om vilken roll EU har spelat under de här kritiska dagarna. Uppenbarligen finns det klara brister i både beslutsprocesserna och koordineringen mellan medlemsländerna. Flera krävde mer av EU för att hjälpa och bistå de strandsatta.

Behöver flygbolagen statligt stöd?
Flygbolagen i Europa som redan har stora ekonomiska problem, inte minst vårt eget SAS, kan behöva statligt stöd för att klara denna extraordinära situation, säger nu en del.

Jag tror att det är viktigt att hålla huvudet någorlunda kallt. Och jag tycker Maud Olofsson utttryckte sig väl, när hon påminde om att vi inte vill ha en situation som den som uppkom i spåren av bilkrisen. Statliga interventioner, som ryckte sönder marknaden och som inte var koordinerade.

Skall flygbolagen få stöd måste det ske gemensamt och samordnat på EU-nivå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar