söndag 20 juni 2010

Euroyra i Estland, EU-förväntan på Island och Bröllopsyra i Sverige

Euron och Estland
I veckan röstade parlamentet och rekommenderade EU:s stats- och regeringschefer att godkänna Estlands inträde i eurozonen. Ett modigt beslut av Estlands regering, som väl speglar landets varma EU-engagemang.

Estland en lysande stjärna
Snittet för EU-länderna statsskuld ligger på ca 75 procent av BNP. Många länder har som bekant betydligt högre statsskuld. Motsvarande siffra för Estland är 7,5 procent. De tre länder inom EU som klarar unionens ekonomiska krav är förutom Estland, Luxemburg och Sverige.

Alltså endast tre av 27 länder.

I torsdags sade Rådet ja till Estland.
Så den 1 januari 2011 blir således Estland den 17: landet inom eurozonen.

Vid ett ELDR-seminarium i torsdags i Bryssel fick jag möjlighet att personligen gratulera den förre estniske premiärministern Siim Kalls, numera kommissionär med ansvar för transporter och därtill vice president i kommissionen. Den sympatiske och duktige kommissionär Kallas är inne på sin andra period.

I veckan har jag fått publicerat ett antal artiklar för att påminna om det svenska utanförskapet. Senast i dagens GP tillsammans med vår egen kommissionär, Cecilia Malmström.

Läs också min krönika i Sundsvalls Tidning samt en gemensam artikel med Christer Nylander i Kvällsposten förra veckan.

Island inleder förhandlingar
Island tillåts nu starta förhandlingar för medlemskap i EU. Ett glatt nordiskt budskap, som förhoppningsvis också kan följas av liknande initiativ från vårt västra grannland, Norge.

Prins Daniel och pappa Olle
Jag måste erkänna att mitt intresse för fotbolls VM är större än intresset för det kungliga bröllopet. Men samtidigt får jag nog säga att jag avundas dem som blivit inbjudna, däribland Fp-Skånes ordförande Christer Nylander med hustru.

Dessutom kan ju ingen säga annat än att familjen Westling - såväl far som son - är utmärkta talare. Att så vältaligt och personligt uttrycka sig inför hela Europas samlade kungligheter, alla Sveriges prominenser och miljoner TV-tittare förtjänar respekt.

Må det gå kronprinsessan och prinsen väl!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar