onsdag 12 januari 2011

Portugal behöver fortsatt budgetsanering.

Igår gav jag mig av till Lisabon, Portugal, på delegationsresa med Europaparlamentets krisutskott(CRIS). Där jag bland annat träffade Portugals parlament för att diskutera den ekonomiska situationen med de nationella politikerna.


Portugal sålde i dag under en auktion tioåriga statsobligationer för 599 miljoner euro och treåriga obligationer för 650 miljoner euro, enligt Dagens Industi.
Försäljningen är i hamn. Efterfrågan på de portugisiska obligationerna höll en hygglig nivå. Det visar att Portugal med tuffa åtgärder kan återvinna förtroendet. En bra dag för Portugal och Europa. Nu gäller det för Portugal att fortsätta med budgetsaneringen för att återställa förtroendet.

Jag har frågat alla som jag har träffat under resan om de tycker att det vore bättre om Portugal hade stått utanför euron. Och det fanns ett tydligt svar: vinsten att vara med i eurosamarbetet är större än att stå utanför. Genom att vara med i eurosamarbetet drar Portugal nytta av inre marknadens fördelar fullt ut och är i centrum av Europasamarbetet.

Vår resa fortsätter mot Madrid, Spanien för möten innan det är dags för oss att återvända till Bryssel och fortsätta vårt arbete på parlamentet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar