tisdag 14 februari 2012

Låt UK ta del av svenska khat-erfarenheten!

De som följer min blogg och nyhetsbrev vet förstås att jag engagerat mig i kampen mot drogen khat, en växt med amfetaminliknande egenskaper. Missbruket av khat ökar tyvärr, vilket i sin tur bidrar till ökade klyftor och ökat utanförskap.

Vilket är särskilt synd eftersom denna droghandel är av ett sådant slag att den faktiskt borde gå att stoppa. Khat har vissa mycket speciella egenskaper som gör att vi borde kunna strypa inflödet av den, om vi bara kunde fördjupa samarbetet inom EU i denna fråga.

Den senare tiden har vi fått en del goda nyheter. Nederländernas justitieminister Ivo Opstelten, som jag uppvaktat i khat-frågan, meddelade tidigt i år att Nederländerna nu går mot att kriminalisera drogen. Därmed skulle den ena av Europas två inkörsportar stängas.

Jag har därefter tagit kontakt med Storbritanniens minister som jobbar med samma fråga, för att se om även den andra och sista öppna dörren till Europa går att stänga. Idag kom beskedet att de är mycket intresserade av att få del av de svenska erfarenheterna till den utredningsgrupp som just nu gör en översyn över Storbritanniens narkotikalagstiftning. Ett tillfälle jag hoppas inte går ur händerna på ansvariga svenska ministrahttp://www.blogger.com/img/blank.gifr!

Kollegan Johan Pehrson tog under december upp det europeiska samarbetet i kampen mot khat med regeringen, läs frågan och folkhälsoministerns svar på riksdagens hemsida.

Läs min och Johan Pehrsons artikel i ämnet på skånskan.se.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar