torsdag 25 oktober 2012

EU-parlamentet står upp för jämställdhet i ECB

Europaparlamentet beslutade nyss att inte nominera Luxemburgs centralbankschef Yves Mersch till den Europeiska Centralbankens högsta ledning, direktionen.


Detta beslut grundade sig på rådets underlåtenhet att respektera Europaparlamentets krav på att det skulle finnas två kandidater att välja mellan - en man och en kvinna.

Jag vällkomnar beslutet eftersom det var jag som inititerade diskussionen om jämställdheten inom ECB när ECB-chefen Mario Drahi tillträde som chef för banken.

Jag tvivlar inte på Yves Mersch kompetens, men det är oerhört nedslående och jag blir lika besviken varje gång det inte förs fram en enda kvinnlig kandidat. ECB är en manlig bastion. Det finns inte en enda kvinna i direktionen (sex män), i ECB-rådet (23 män) eller i det allmänna rådet (29 män). Att det inte finns en enda kvinna i ECB:s styrande organ visar på ett systemfel i rekryteringsprocessen, ett fel som vi nu hade chansen att ändra på. Om det vore sant att kön inte spelar någon roll hade vi redan haft kvinnor i ledningen och i styrelsen för banken. Att ECB:s högsta ledning enbart består av män är fullständigt oacceptabelt.

Genom beslutet har vi skickat en signal till medlemsländerna att de måste nominera också kvinnor till ECBs direktion. Som liberal är jag övertygad om att en större mångfald i direktionen också höjer kvaliteten i beslutsprocessen i ECB.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar