måndag 8 oktober 2012

Organiserad brottslighet måste bekämpas gemensamt

Inför mitt arbete som ledamot i CRIM-utskottet (Europaparlamentets särskilda utskott för frågor om organiserad brottslighet, korruption och penningtvätt) anordnade jag i fredags ett runda-bord-samtal i Malmö kring bekämpning av organiserad brottslighet och hur den kan ske på europanivå.

Jag hade bjudit in ett antal experter på organiserad brottslighet i Sverige, bl a polis, åklagare, forskare och skattebrottsmyndigheten, för att diskutera och få med mig information inför det fortsatta arbetet i CRIM. Flera av mina kollegor i EU-parlamentet likställer organiserad brottslighet med den italienska maffian och utgår från den när man diskuterar åtgärder. För mig är det viktigt att även få med en aspekt från nordeuropa.

Du kan läsa en artikel kring runda-bord-samtalet i Sydsvenskan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar