torsdag 18 april 2013

Brev till Catherine Ashton om flyktingsituationen i Libanon

Förra veckan besökte jag Libanon för en konferens med Liberala Internationalen, och då fick jag också möjlighet att se de konsekvenser som kriget i Syrien har för befolkningen och grannländerna.
Efter ett besök till FN:s hjälporganisation för palestinska flyktingar, UNRWA, som bland annat har ansvar för Beiruts största flyktingläger för palestinier, Shatila, forsatte jag mot den syriska gränsen för att besöka ett läger för den strida strömmen av syriska flyktingar. Detta är en förfärande humanitär katastrof som världen tycks stå handfallen inför. FN med att över 1 miljon syrier snart kommer ha flytt sitt hemland. Libanon har redan registrerat 273 000 flyktingar från Syrien, 140 000 väntar på registrering och över 40 000 personer flyr Syrien varje dag. På plats blev det uppenbart att ett litet land som Libanon inte har möjlighet att förse så många flyktingar med mat och tak över huvudet.
Därför skriver jag idag, tillsammans med ett antal av mina kollegor i Europaparlamnetet, till EU:s högsta representant för utrikesfrågor Catherine Ashton och uppmanar henne att ge stöd till alla de flyktingar som strömmar in i Libanon och andra grannländer.

1 kommentar:

  1. Stöd till läger i anslutning till deras hem-länder bör vara en angelägen uppgift för EU och resten av världen.

    SvaraRadera