onsdag 29 maj 2013

Framsteg på två fronter

I gårdagens niosändning av Aktuellt rapporterades om två stora händelser.

Först rapporterades om situationen på Sinaihalvön och den utbredda kidnappning och tortyr av eritreanska flyktingar som sker i området. Igår väcktes åtal om utpressning av svensk-eritreaner vars anhöriga torterats av kidnappare i egyptiska Sinaiöknen. Rättsfallet är det enda i sitt slag i västvärlden trots att tusentals har drabbats. Det går att se inslaget ca 8.50 in i nyhetssändningen.

Senare i nyhetssändningen, ca 15.30 min, rapporterade SVT också om Syrien och EU:s upphävande av vapenembargot. Vår utrikesminister Carl Bildt anser inte att det var rätt att lyfta embargot, men efter att fler än 80 000 personer mördats och miljontals människor är fördrivna från sina hem så anser inte jag att det är ett alternativ att fortsätta på den inslagna linjen att inte göra någonting. Det är ett folkmord som pågår i Syrien och EU gör rätt i att avbryta embargot för att skydda civilbefolkningen. Jag intervjuas i inslaget, 20 minuter in i reportaget.

Lyssna också gärna på min debatt mot Carl Schlyter (MP) i Studio Ett om konsekvenserna av ett upphävt vapenembago.

1 kommentar:

  1. Jag är lite förvånad över hur ensidigt du ser på denna konflikten. Det finns ju många vittnesmål på att det är rebellerna som står för merparten av övergreppen. Tom FN har ju intygat att så varit fallet vid flera tillfällen. Detta är ingen renodlad konflikt, och det känner du säkert till, får mig att undra varför du agerar på detta viset. Känns inte trovärdigt.

    SvaraRadera